Almost halfway down - Reisverslag uit Petaling Jaya, Maleisië van Dennis Spronk - WaarBenJij.nu Almost halfway down - Reisverslag uit Petaling Jaya, Maleisië van Dennis Spronk - WaarBenJij.nu

Almost halfway down

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

16 April 2015 | Maleisië, Petaling Jaya

Hoi allemaal,

het is alweer een klein poosje geleden dat ik het laatste verslag getypt heb. Dus ja, laat ik maar weer eens wat typen. Vinden jullie vast niet erg :P

Laatste keer was ik in de provincie Melaka, ondertussen heb ben ik alweer terug vanuit een andere provincie Selangor, en deze week draai ik meet in de farmers 2 farmers program. Na Melaka moest ik weer op het kantoor verschijnen in PJ. Daar kreeg ik het leuke nieuws te horen dat mijn werkvergunning eindelijk rond is en dat ik dus zlef in de bedrijfsauto mag rond rijden. Eindelijk wat vrijheid en onafhankelijkheid!

Maar goed, de twee weken daarop zou ik naar Jeram moeten in de provincie Selangor. Ongeveer een uur rijden. Dus ik mocht mijn rijkunsten direct gaan inzetten tezamen met mijn navigatieskills. Nou is rijden niet echt ingewikkeld natuurlijk, maar toch is het hier in Maleisië iets gecompliceerder dan dat. Heel normaal is het om geen richting aan te geven, spontaan op de rem vliegen en overal voorkruipen en invoegen. Al met al vind ik het wel lachen, t is weer eens wat anders.

In Selangor ongeveer 16 boerderijen bezocht. In het weekend heb ik een zeetocht gedaan waar ze de zeearenden midden op zee gingen voeren. Erg mooi gezicht, zo tegen de ondergaande zon. Die machtige vogels zo omlaag zien duiken. Ook heb ik de rijstvelden bezocht. Deze zijn een tien kilometer noordelijker gelegen. Eenmaal daar aangekomen lijkt het net Nederland zo vlak. Ook een prachtgezicht en een verademing na al die palmolievelden en jungle. Ze waren de rijst ook aan het oogsten. De machines komen vanuit Europa/USA en zijn vaak oud. Maar ze zijn wel uitgerust met een rupsonderstel.

Deze week en volgende week draai ik mee in het farmers 2 farmers program. Drie andere melkveehouders vanuit Nederland zijn overgekomen om groepen melkveehouders hier te onderwijzen op het gebied van good dairy farm practices. Dat gaat in op het rantsoen, de hygiëne, huisvesting en ondernemerschap. En zo proberen we ze iets wijs te maken en iets bij te brengen.

Het temperatuurtje was me ook wel een dingetje de afgelopen maand. De temperatuur liep soms op tot boven de 40 graden en geen zuchtje wind. Aan een warm klimaat kun je wennen, maar dit is wel net iets te gek.

Nou verder gaat het wel goed. Ik hoor t wel als er vragen zijn :)

Doeg

  • 17 April 2015 - 11:55

    Ma:

    Hoi lieve Dennis, leuk om jou verhaal te lezen.

    Je maakt zo heel wat mee wat toch weer anders gaat dan hier. Ik hoop dat je hitte bestendig wordt daar haha. Dan heb je er hier ook profijt van als het hier warm wordt. Ben blij dat je het nog steeds naar je zin hebt en er op uit gaat. En dat je er
    veel van mag leren en de boeren van jou mogen leren. Ben benieuwd naar je volgende verhaal.


    Liefs, mama

  • 19 April 2015 - 17:55

    Michiel:

    Mooi om te horen dat het goed gaat. Wel fijn dat je de auto nu mee mag hebben, iets meer vrijheid is altijd wel lekker. Heb je nog wat tijd voor jezelf daar?

    Ik kan me voorstellen dat de warmte een dingetje is, maar je went er wel aan. We herkennen je niet meer als je terugkomt. Zorg wel dat je je tanden poetst met prodent, anders ben je niet meer zichtbaar in het donker.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dennis

Afstudeerstage in Maleisië voor Dutch Lady Milk Industries Berhad in de functie van adviseur hygiëne op melkveebedrijven en milk collection centers.

Actief sinds 27 Feb. 2015
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 3260

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 14 Juni 2015

Maleisië

Landen bezocht: